اخبار قالیشویی اخبار قالیشویی .

اخبار قالیشویی

فرش تنها صنعت بومی کشور در اشتغال و ارز آوری است

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور:

فرش تنها صنعت بومی کشور در اشتغال و ارز آوری است

 


قالیشویی هفت حوض

تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور گفت: فرش در اشتغال و ارز آوری تنها صنعت بومی‌ کشور و مکمل شغل‌های دامپروری و کشاورزی است.

 


«عبدالله بهرامی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: صنعت فرش در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه شهرهای بزرگ نقش بسیار مهمی دارد.

 


رئیس کمسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران افزود: صنعت فرش تمام مولفه های اقتصاد مقاومتی را دارد و نیاز است که پیش از گذشته به آن توجه شود.

 


وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بی توجهی و بی مهری به هنر صنعت فرش دستباف افزایش پیدا کرده است، گفت: این امر باعث شده که جایگاه این کالای فاخر در بخش تولید و صادرات کاهش زیادی پیدا کند و از رغبت بانوان به فرش کم شود.

 


بهرامی ادامه داد: در چند سال گذشته شاهد خروج اساتید طراحی و استاد کاران ماهر قالیباف و پژوهشگران این هنر صنعت به کشورهای همسایه هستیم که با رفتن نیروهای فنی و هنرمند، جایگزینی دیگر پیدا نخواهند کرد و این نام آوران با خود افتخار، فرهنگ، فن کوزه گری و هنر سه هزار ساله ایران را به رقبا و کشور های همسایه هدیه خواهند داد.

 


وی خاطر نشان کرد: اگر تاکنون رقبا فقط طرح‌های ما را برداشته و تولید می کردند دیگر نیاز به این کار ندارند چرا که اصل صاحب فن و صاحبان طرح ها را در اختیار دارند.

سمپاشی پشه

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور تاکید کرد: متولیان امر باید به این صنعت نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم با رونق صنعت فرش در کشور نه تنها به اشتغال کمک کنیم بلکه در سطح اقتصاد کلان و صادرات کشور نقش مهمی ایفا کنیم.

 


 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۱:۴۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

کارآفرینی از جنس فرش دستباف/ روایت تسنیم از جهاد اشتغالزایی قالی‌باف شهرکردی

کارآفرینی از جنس فرش دستباف/ روایت تسنیم از جهاد اشتغالزایی قالی‌باف شهرکردی

 


قالیشویی امامت

گروه استان‌ها - قالی‌بافی یکی از هنرهای جامعه استان چهارمحال و بختیاری است، هنری که قدمت دیرینه‌ای دارد و افراد زیادی را به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، زنان در کشورهای در حال توسعه امید بزرگی برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه کشورهای خود هستند. موفقیت زنان کارآفرین در این جوامع نه تنها موجب سود اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌کند.

 


اما زنان کارآفرین در برخی جوامع با موانع متعدد و جدی روبه‌رو هستند که مانع موفقیت آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. تأکید بر نقش‌های سنتی زنان و عدم حضور اجتماعی زنان، مانعی جدی برای آن‌ها شمرده می‌شود.

 


در کشور ایران، زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که بخش قابل توجهی از آنان متقاضیان مهارت‌دیده و دارای تحصیلات عالی هستند، اما با این وجود سوال اینجاست که زنان چه سهمی از بازار کار ایران را دارا هستند؟ که با بررسی‌های متفاوت ظرفیت بالای بزرگ زنان را می‌توان متوجه شد که از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

 


فرش‌بافی، هنری دیرینه از ایرانیان است، فرش‌بافی که در استان‌های مختلف کشور همچنان رواج داشته و نقش مهمی در بازار کار، تمدن‌سازی ایران و فرهنگ ایرانی از قدیم داشته است.

 


قالی‌بافی هنری با قدمت دیرینه که از ایران شروع شده است

 


تاریخچه قالی یا فرش طبق اسناد تاریخی به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد در آسیای مرکزی برمی‌گردد که بعنوان مثال می‌توان به قالی ایرانی پازیریک که در سیبری کشف شده اشاره داشت، این قالی قدیمی‌ترین قالی دستباف جهان و بافت ایران در دوران هخامنشیان است.

 


طبق تاریخ می‌توان گفت کشور ایران اولین کشوری بوده است که هنر قالی‌بافی را شروع کرده و جنگ‌های صلیبی باعث شد قالی‌های ایرانی به اروپا برده شوند و در آنجا به جوامع مختلف شناسانده شوند.

 


استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که زنان پا به پای مردان کار و برای امرار معاش زندگی خود تلاش می‌کنند، قالی‌بافی هنری است که زنان استان ما با علاقه‌ای که دارند بهترین نقش‌ها را با بهترین کیفیت خلق می‌کنند. فرش اگر با علاقه بافته شود یکی از مشاغل خانگی است که بازده خوبی دارد و می‌توان با آن کارآفرینی ایجاد کرد.

 


به طور کلی می‌توان به مناطق چالشتر، سامان، اشکفتک، پیربلوط، ارجنک، وردنجان، فرخشهر، بروجن، بلداجی، فرادنبه، هیرگان، باباحیدر، اردل و شلمزار از استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد که مردمانشان در این هنر فعالیت می‌کنند.

 


روایت تسنیم از یک کارآفرین حوزه بافت فرش

 


به سراغ یکی از کارآفرینان استان چهارمحال و بختیاری رفتیم که در حوزه بافت فرش، گلیم و تابلو فرش چند سالی است فعالیت دارد تا هرچه بیشتر با این هنر آشنا شده و مخاطبان خبرگزاری، کارآفرینی با این هنر را بشناسند.

 


معصومه خورشیدی، اهل شهرستان شهرکرد است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: 12 سالی است کار تولید فرش و گلیم را شروع کردم و در سال 1398 نیز یک تعاونی فرش را تاسیس کرده که حدود 70 بافنده بصورت مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستند.

 


وی با بیان اینکه اغلب بافنده‌ها را قشر زنان تشکیل می‌دهند، گفت: اغلب زنان بافنده، سرپرست خانوار، خودسرپرست و یا بدسرپرست هستند که من به آنان زنان توانمند می‌گویم.

 


این کارآفرین حوزه فرش گفت: در حال حاضر با کمک صندوق کارآفرین استان طرح هر روستا یک محصول درحال اجرا است که روستاهای محروم شناسایی شدند، که در صورتی که بانک عامل تسهیلات دهد، مواد اولیه و آموزش در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود و در نهایت فرش از آن‌ها خریداری می‌شود.

 


خورشیدی با بیان اینکه سعی شده تمامی شهرستان‌های استان زیر پوشش این طرح روند، گفت: ارگان خاصی غیر از جهاددانشگاهی، حمایت آنچنانی نکرده است.

 


افراد مراجعه کنند همه امکانات بافت فرش را می‌گیرند و نهایتا فرش آنان نیز به فروش می‌رسد

 


وی با اشاره به اینکه فرش‌بافی یک کار دیربازده است و تا به فروش رود طول می‌کشد، افزود: بدلیل دیربازده بودن اشتغال با فرش، نمی‌توان گفت که از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد، درحال‌حاضر مکان فعالیت کوچک است و برای برخی مجوزها نیاز به مکان بزرگتری هست.

 


این کارآفرین حوزه فرش در ادامه به یک نوع همکاری در قالی‌بافی اشاره کرد و بیان کرد: افراد مختلف در صورت مراجعه می‌توانند آموزش، مواد اولیه و دستگاه را در اختیار بگیرند و پس از بررسی ایرادات فرش‌بافی طی مراحل بافت فرش، فرش بافته می‌شود و در نهایت فرش آنان به فروش می‌رسد. شاید این کار از لحاظ مالی باعث پیشرفت من نشود اما همین که باعث کار خیر و انگیزه آن فرد برای بافت فرش می‌شود، راضی هستم.

 


خورشیدی با اشاره به اینکه حدود 2 ماهی است که بازار فروش فرش راکد است، گفت: تمام امید ما، زمان عید و برگزاری‌ نمایشگاه‌ها است که امید است این رکود از بازار فروش فرش، رخت بربندد.

 


بیشتر بخوانید

بزرگترین فرش "سرگُل" خاورمیانه در محلات رونمایی شد+تصاویر

 


اداره کل میراث فرهنگی تهران: تبدیل حوض‌های موزه فرش به باغچه موقتی است

 


110 هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان در استان خراسان جنوبی تولید شد

 


قالیشویی سردار جنگل

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان انتظار حمایت شدن از ارگان‌ها دارند، دادن تسهیلات به بافنده حرفه‌ای با دردسرهای زیادی همراه است که نیاز است تجدید نظری در این مسئله صورت گیرد.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۸:۲۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

بهترین قالیشویی تمام اتوماتیک در تهران

بهترین قالیشویی تمام اتوماتیک در تهران

قالیشویی تهران نو

ایلنا

فرش و قالی به عنوان یکی از هنرهای اصلی ایرانی شناخته شده و طبیعی است که تمامی مردم سعی می کنند برای زینت بخشیدن به فضای منزل خود از فرش های مختلف استفاده کنند. با توجه به آمارهای به دست آمده معمولاً فرش ها دارای طول عمر ۱۰ سال می باشند، اما اگر از آن به ‌طور درست و صحیح محافظت شود ممکن است تا ۳۰ سال نیز عمر کنند.

 


در وهله اول شما باید به روش‌ های نگهداری فرش دقت داشته باشید همچنین در رابطه با شستن فرش نیز باید این موارد رعایت شوند و برای شست و شو به بهترین قالیشویی ها مراجعه فرمایید. امروز در این مقاله قصد داریم برای شما در رابطه با کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر مطالبی را بیان کنیم تا بتوانید با خیالی آسوده فرش های منزل خود را به آن ها بسپارید. پس دعوت می ‌کنیم برای کسب اطلاعات کافی تا انتها ما را همراهی کنید.

 


قطعاً نام برند قالیشویی برف شادمهر برای تمامی افراد آشنا می باشد و به خوبی می دانند این کارخانه چه خدماتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. این تضمین برای تمامی افراد وجود دارد که شست و شوی فرش آن ها با بهترین مواد و کیفیت ممکن و هزینه مناسب انجام خواهد شد.

 


شستشوی فرش به کدام روش مناسب تر می باشد؟

 


امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه‌ های مختلف، قالیشویی های مدرن آنلاین نیز سعی می ‌کنند در کارگاه ها یا کارخانه های قالی شویی با استفاده از دستگاه های متفاوت و خاص که به هیچ عنوان به فرش آسیبی وارد نخواهد کرد، به کمک مواد و شامپوهای مخصوص فرش ‌های مراجعه کنندگان را شست و شو دهند. این اطمینان برای شما وجود دارد که فرش به طور کامل پاکیزه شده و همچنین در کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر به هیچ عنوان به تار و پود فرش شما و همچنین رنگ آن هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.

 


قیمت شستشوی قالیشویی تمام اتوماتیک:

 


لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم در این مطلب نمی توان قیمت کاملا مشخصی را در رابطه با کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر برای شما بیان کرد. تعیین هزینه به موارد مختلفی بستگی دارد، اما تمامی افرادی که دارای کارگاه یا کارخانه قالیشویی هستند یک مرجع رسمی به نام اتحادیه صنف قالیشویان دارند از طریق آن ها در هر بازه زمانی مشخص تغییر هزینه را به کارگاه و کارخانه های قالیشویی اعلام می کنند. معمولاً تعیین قیمت در هر ۶ ماه یکبار مشخص خواهد شد و تمامی کارگاه ها و کارخانه های قالیشویی موظف هستند که از آن پیروی کنند، اما در حالت کلی برای شستشوی قالی معمولاً بر اساس متر مربع حساب خواهد شد.

 


لازم است این نکته را بیان کنیم در برخی از کارگاه ها یا کارخانه ‌ها قیمت توافقی نیز وجود دارد. قیمت هایی که روی آگهی های منتشر شده وجود دارد با صورتحساب و قیمت نهایی ممکن است دارای یکسری تفاوت ‌ها باشد.

 


در اتحادیه صنف قالیشویان نیز بر اساس متر مربع قالی و موکت قیمت مشخص خواهد شد، در بسیاری از موارد یک هزینه نهایی وجود دارد که بین مشتری و صاحب قالیشویی صورت می ‌گیرد در ابتدا با یکدیگر صحبت کرده و در مورد هزینه نهایی به توافق خواهند رسید البته در هر صورت قیمت توافقی نیز با توجه به مصوبه از سوی اتحادیه می باشد.

 


بسیاری از افراد علاقه دارند که در منازل خود تابلو فرش های قدیمی و نفیسی را نگه می دارند که از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد، اما در صورتی که قصد شستشوی آن را دارید به شما پیشنهاد می دهیم که حتماً در وهله اول آن را به کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر بسپارید و با توجه به این مورد که فرش های قدیمی و نفیس احتیاج به خدمات خاص تری دارند قبل از انجام کار با شما در رابطه با هزینه آن توافق خواهد شد.

 

 

 

رزرو آنلاین قالیشویی تمام اتوماتیک:

 


این امکان برای تمامی افراد وجود دارد که در صورت نداشتن وقت کافی برای مراجعه حضوری به کارخانه قالیشویی با مراجعه به سایت به صورت آنلاین درخواست خود را رزرو کرده و پرسنل قالیشویی برف شادمهر نیز در کوتاه‌ ترین زمان ممکن درخواست شما را بررسی کرده و با یک تلفن و در صورت رضایت به مکان مورد نظر مراجعه کرده و فرش‌ های شما را به کارخانه منتقل می ‌کنند. لازم است بار دیگر بیان کنیم کارخانه شستشوی تمام اتوماتیک قالیشویی برف شادمهر از این امکان برخوردار می باشد که با به روزترین دستگاه های دنیا فرش های شما را شستشو داده بدون آن که کوچکترین آسیب به تار و پود فرش ‌ها وارد شود.

 


همچنین علاوه بر رزرو آنلاین مشتریان می توانند با شماره قالیشویی تمام اتوماتیک برف شادمهر در منطقه خود تماس گرفته و در رابطه با نرخ قالیشویی و سایر موارد سوال های خود را بپرسند.

 


شستشوی فرش با دستگاه اتوماتیک:

 


لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم شستن فرش های شما به روش اتومات هیچ گونه آسیب و مشکلی را برای فرش ها به وجود نخواهند آورد دلیل آن هم وجود مواد پلاستیکی در داخل تار و پود فرش می باشد که از رنگ پس دادن فرش جلوگیری خواهد کرد. تمامی این موارد در نهایت باعث خواهد شد شست و شوی فرش شما در زمان کمتر و در نهایت پاکیزگی آن را به مشتریان تحویل بدهند.

 


 

روانشناس جنت آباد

 


در مطالب فوق نیز به این نکته اشاره کردیم فرش های دستبافت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است هنگام مراجعه به کارخانه حتماً قدمت و میزان سلامت آن راه به کارکنان کارخانه اطلاع دهید. در صورتی که میزان پوسیدگی فرش بسیار زیاد باشد شستشوی آن با دستگاه اتوماتیک خودداری می ‌کنند چرا که ممکن است آسیب ببیند و حتماً لازم است که به صورت دستی شسته شود، اما اگر باز هم می ‌خواهید این کار توسط کارخانه های قالی شویی انجام شود به شما پیشنهاد می دهیم که حتماً قالیشویی برف شادمهر را در اولویت انتخاب خود قرار دهید چرا که می توانند با کنترل کردن قدرت شستشوی دستگاه و همچنین در نظر گرفتن میزان مواد شوینده به بهترین نحو ممکن فرش شما را شسته و در نهایت پاکیزگی و سلامت تحویل دهند.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۲:۲۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

از تأسیس تعاونی قالی بافی برای اشتغالزایی تا تربیت ۴۰ حافظ قرآن

وقتی بسیجیان شاهم آباد انار برای اشتغال و جهاد فرهنگی گام بر می دارند؛
از تأسیس تعاونی قالی بافی برای اشتغالزایی تا تربیت ۴۰ حافظ قرآن

قالیشویی دردشت


عظیمه پور سالاری در خصوص اقدامات پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار گفت: اقدام به تأسیس تعاونی چند منظوره قالی بافی نقش چین بعثت شاهم آباد را در سال 1397 داشته ایم و در کنار این تعاونی کارگاه خیاطی زیبا دوزان ثامن را تأسیس کرده ایم و در زمینه جهاد فرهنگی تربیت 40 حافظ قرآن در سطوح کل و جز قرآن را داشته ایم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عظیمه پور سالاری در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار در سال 1385 آغاز به فعالیت کرده است، گفت: در این پایگاه توسعه و تقویت حلقه های صالحین را داشته ایم تا بتوانیم با فعالیت پایگاه و محله برخی اقدامات را انجام دهیم که از جمله آن می توان به بافت قالی اشاره داشت که درآمد حاصل از فروش این قالی ها صرف کمک های مؤمنانه، تعمیر و ساخت مسجد روستا و کمک هزینه تأمین جهیزیه برای زوج های جوان شده است.

جانشین فرماندهی پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار ادامه داد: تربیت 40 حافظ قرآن را داشته ایم؛ همچنین در انجام طرح شهید سلیمانی نیروهای ما توانستند همکاری تنگاتنگ با مراکز بهداشت در زمینه غربالگری و واکسیناسیون داشته باشند.


وی بیان کرد: ارتقا روحیه انفاق، مواسات و کمک های مؤمنانه را مد نظر قرار داده ایم و در این زمینه توانستیم 400 بسته کمک معیشتی غذایی، دارویی و لوازم التحریر را بین نیازمندان توزیع کنیم.


پور سالاری با اشاره به برگزاری دو طرح سفره مهربانی و چهارشنبه امام رضایی و با بیان اینکه در این دو طرح نذورات و خیرات مردم، صرف کارهای مهم و مشکلات روستا می شد، اظهار کرد: شاهد کاهش طلاق در جامعه هدف بودیم که این مهم به دلیل مشاوره قضایی و مشاوره خانواده ای بود که در پایگاه صورت گرفت.


جانشین فرماندهی پایگاه سمیه شاهم آباد شهرستان انار تصریح کرد: در زمینه توجه به اقتصاد مقاومتی، راه اندازی صندوق های مردم یار را داشته ایم که در حال حاضر پنج صندوق فعال است و همچنین راه اندازی کانون اجتماعی قرض الحسنه رسالت را برای وام دهی به جوانان در زمینه اشتغالزایی انجام داده ایم.


وی اظهار کرد: تعاونی چند منظوره قالی بافی نقش چین بعثت شاهم آباد را در سال 1397 تأسیس کردیم که در آن زمان برای هشت نفر و هم اکنون برای سی نفر اشتغالزایی ایجاد شده است و در کنار این تعاونی، کارگاه خیاطی زیبا دوزان ثامن را در شهریور ماه امسال راه اندازی کرده ایم که در این کارگاه برای هشت نفر اشتغال مستقیم و برای دو نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.


سمپاشی در پرند

پور سالاری در پایان خاطر نشان کرد: از دیگر فعالیت ها این پایگاه می توان به فعال کردن کانون هلال احمر در روستا، عضویت شش خواهر از پایگاه سمیه شاهم آباد در طرح خادمیاران رضوی و ایجاد دارالقرآن برای سنین مختلف اشاره داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۱:۵۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

۵ هزار قالی‌باف، عضو صندوق بیمه روستاییان آذربایجان‌غربی هستند

۵ هزار قالی‌باف، عضو صندوق بیمه روستاییان آذربایجان‌غربی هستند

قالیشویی لویزان


ارومیه- ایرنا- مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون حدود پنج هزار قالی‌باف در این استان به عضویت این صندوق درآمده‌ که با تحقق این امر، امید به آینده آنان در خصوص استفاده از مزایای بیمه افزایش یافته است.

یونس معزز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۲ هزار قالی‌باف در آذربایجان‌غربی فعال هستند که از این تعداد، تنها ۱۵ هزار نفر در قالب تامین اجتماعی بیمه بوده و بقیه می‌توانند در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه شوند.

وی ادامه داد: قالی‌باف‌ها هم به جمع مشمولان این صندوق اضافه شده‌اند و امکان پرداخت حق بیمه در این صندوق برای آنان فراهم است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: همچنین برخی قالیبافان بر اساس شغل اظهار شده فردی به عنوان قالی‌باف شناخته شده و تاکنون در این بخش نیز بیش از هفت هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار گرفته اند.

معزز اضافه کرد: این صندوق آماده بیمه قالی‌بافان در سراسر آذربایجان‌‎غربی است.

وی ادامه داد: افرادی که قصد انتقال بیمه از تامین اجتماعی به این صندوق را دارند، می‌توانند این امر را انجام داده و ادامه حق بیمه خود را در این صندوق پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستاییان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.

این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.

اطلاعات مربوط به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان از طریق دهیاری‌ها، بهورزان خانه‌های بهداشت، ستادهای راهبردی شهرستانی شامل فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، ادارات جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش تامین می‌شود.

علاوه‌بر روستاییان و عشایر کارکنان شرکت‌های فنی مهندسی و شبه کشاورزی مستقر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و کارکنان شرکت‌های نظام دامپزشکی نیز می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.

تمامی روستاییان و عشایر و کشاورزان غیرساکن که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها خودشان را تحت پوشش این صندوق قرار دهند تا بتوانند در زمان تهدید معیشت خانواده با عزت و کرامت از مزیت‌هایی که صندوق فراهم کرده است، استفاده کنند.

بسته پذیرایی مراسم ختم

۱۲۹ هزار نفر در آذربایجان‌غربی در این صندوق بیمه شده‌اند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۰:۰۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

 


قالیشویی در جشنواره

ایسنا/خراسان رضوی هنر فرش دست‌بافت ایرانی همواره مورد توجه هنر دوستان ایران و جهان است که می‌توان گفت امروزه بهترین جایگاه را در حوزه فرش‌بافی در جهان به خود اختصاص داده است. طرح‌های متنوع قالی و رنگ‌های زنده آن تنها با دستان هنرمند طراحان است که جان می‌گیرد. طرح‌های قالی ارتباطی نزدیک با فرهنگ، هنر، آداب و سنن مردم این سرزمین دارد و هر نقشی داستان خاص خود را شرح می‌دهد.

 


عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران در گفت‌وگو با ایسنا ضمن معرفی فرش کرمان اظهار کرد: کرمان در جنوب کشور ایران به نوعی مرکز بافت فرش‌های تصویری زیبا و قدیمی به حساب می‌آید. این فرش‌ها عمدتا در ابعاد۲ در۳ متری و ۳ در ۴ متری بافته می‌شوند. تار و پود فرش کرمان از نخ و پرز آن از پشم مرغوب است که با گره سنه بافته می‌شود و تنالیته‌های رنگی آن کرم کم‌رنگ، سبز یا آبی است.

 


وی ادامه داد: قالی کرمان در طول دوران تاریخی خود دوره‌های مختلفی را تجربه کرده است، اول دوره شالبافی که طرح‌های قالی عمدتا از ترمه کرمان الهام گرفته می‌شدند، دوم دوره سبزه‌زار یا گل‌افشان که در آن طراحان کرمان از طبیعت در کار خود الهام می‌گرفتند، سوم دوره کلاسیک که در این دوره طرح‌های افشان اسلیمی و شاه‌عباسی رایج شد، چهارم دوره گوبلن که متاسفانه طرح‌های آووسون و ساوونری ظهور کردند و پنجم دوره کلاسیک که مجددا طرح‌های اسلیمی و شاه‌عباسی مطرح شدند.

 


عضو انجمن علمی فرش ایران خاطرنشان کرد: در قالی کرمان طرح ترنج زیبای آن بر روی زمینه آبی قرار گرفته است. میانکار این فرش حاشیه مداخل را در برگرفته و این امر نشان‌ دهنده مهارت طراحان این منطقه در ترکیب و تلفیق گل‌هاست. این گونه فرش‌های تزیینی با گلبوته‌های کوچکی که در سراسر فرش گسترده شده در انگلستان بسیار طرفدار دارد.

 


استفاده از نقوش حیوانی و انسانی در قالی کرمان بسیار رایج است

 


احراری بیان کرد: این فرش سالیان متمادی است که به ویژه در بازار تجاری انگلیس عرضه می‌شود. بدیهی است که قالیبافی منحصر به شهر کرمان نیست بلکه در نواحی اطراف کرمان نیز رایج است و تقریبا تمام آن‌ها به عنوان فرش‌های کرمانی به بازار عرضه می‌شود. البته فرش‌هایی که در یزد بافته می‌شوند به نام فرش یزد و فرش‌هایی که در راور بافته می‌شوند به نام فرش راور کرمان شناخته می‌شوند. استفاده از نقوش انسانی و حیوانی در طرح‌های قالی کرمان بسیار رایج است.

 


فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران

 


وی در خصوص مهمترین ویژگی‌های قالی کرمان اضافه کرد: بافت آن در تمامی ابعاد به ویژه در اندازه‌های نرمال انجام می‌شود، در تولید آن بیشتر از رنگ‌های ملایم و روشن مانند سبز مایل به زرد، صورتی، شیری، قرمز و آبی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان گفت که طرح‌های این فرش بسیار متنوع است و از طرح‌های شکارگاهی و تصویر گلدانی ترنج‌دار بسیار استفاده می‌شود.

 


عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص بافت فرش‌های کرمان ادامه داد: بافت این فرش‌ها عمدتا به وسیله گره فارسی صورت می‌گیرد، در دو دهه اخیر اما گره کمان‌شیب ظهور کرده است که تار و پود آن پنبه‌ای بوده و برای بافت آن از سه‌پود استفاده می‌شود. نژاد گوسفندان کرمان از نظر پشم یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید که پتانسیل بالقوه‌ای برای تولید فرش در این استان را فراهم آورده است.

 


بازار مناسب داخلی برای فرش‌های اصیل کرمان

 


احراری در خصوص بازار فرش کرمان تشریح کرد: فرش کرمان تقریبا به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود و به جرات می‌توان گفت اگر بحث تحریم وجود نداشته باشد، این فرش در بازار آمریکا از جایگاهی ویژه برخوردار خواهد شد، اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، کرونا و مواردی از این قبیل صادرات فرش کرمان نیز مانند قالی سایر استان‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است و در حداقل قرار دارد.

 


وی افزود: البته باید گفت که بازار داخلی فرش کرمان بر خلاف بازار خارجی مخصوصا برای فرش‌های اصیل این استان بسیار مناسب است، زیرا فرش‌هایی که با طرح و نقوش اصیل کرمان و مواد مرغوب و رنگرزی طبیعی بافته می‌شوند بسیار پرطرفدار هستند و خانواده‌های ایرانی نیز از قالی کرمان استقبال می‌کنند.

 


بی‌گره‌بافی تهدیدی جدی برای قالی کرمان

 


عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص شیوع بی‌گره‌بافی در بین قالی‌بافان این استان تصریح کرد: آن چیزی که همواره برای فرش کرمان تهدید بوده بحث بی‌گره‌بافی است که از اواخر دوره قاجار رایج شده و تحت عنوان گره کانشیب بخش عمده‌ای از قالی کرمان را تحت تاثیر خود قرار داده است. مدتی پس از انقلاب از صدور این فرش‌ها به دلیل بی‌گره‌بافی جلوگیری می‌شد اما متاسفانه این نوع بافت دوباره در حال رایج شدن است.

باغ تالار شرق تهران

فرش کرمان، نگین برجسته قالی‌بافی در جنوب شرق ایران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۵:۰۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیستنساجی و پوشاک

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیستنساجی و پوشاک

شستشوی فرش دستباف

ارا نیکو

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیست

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور گفت: حال هنر صنعت فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی به هیچ وجه خوب نیست.

 


عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور و رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران یادداشتی نوشت و در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.

 


با تحریم‌های داخلی، حال هنر صنعت فرش دستباف ایران خوب نیست

 


تولید فرش دستباف در یکی دو دهه اخیر حدود 6 میلیون متر مربع و صادرات آن بین 500 میلیون تا یک میلیارد دلار بود، حالا که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا است و بیشتر از هر زمانی نیاز به اشتغال‌زایی و ارز آوری دارد. متاسفانه به دلیل تحریم‌های داخلی از جمله " تعهد ارزی بانک مرکزی " و عدم حمایت از قالیبافان ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان متاسفانه تولید فرش دستباف کشور به یک سوم و صادرات آن به 50 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

 


این در حالی است که این روز ها زمزمه حمایت از بورسی‌ها شنیده می‌شود که دولت می‌خواهد برای زیان دیده‌های بورسی خدمات و حمایت‌های جبرانی را مصوب کند و همه می‌دانند که فرش دستباف کشور در حال اهتزاز است و هیچ کس به فکر جبران این همه خسارت که به بدنه تولید و صادرات فرش دستباف در این چند ساله رسیده است نیست، آیا واقعاً این اجحاف نیست که برای تنها صنعت بومی سازی کشور ( فرش دستباف ) هیچ حمایت و اقدامی انجام نگیرد و برای بورسی‌ها و خودرو سازها آستین حمایت را بالا زده‌اند ، دولت انقلابی و مردمی باید بداند که هنر صنعت فرش دستباف تنها صنعت بومی سازی کشور است که همه مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را داشته و همواره باعث افتخار و اعتلای پرچم هنری ، فرهنگی ایران اسلامی بوده و خواهد بود، دولت قبل تمام اهتمام خود را با اختصاص هزاران میلیارد تومان برای حمایت از صنعت خودرو سازی گذاشت و گویا این دولت هم می‌خواهد صنعت خودرو و بورس را نورچشمی کند و به بزرگترین و فاخرترین کالای ایرانی " فرش دستباف " بی توجهی نماید .

پخش لوازم پرده

اشتغال ، ارز آوری ، امنیت اجتماعی و افتخار ایرانی بودن با فرش دستباف است و لاغیر پس تا رمقی هست، عزمتان را برای حفاظت از این هنر مردمی به کار گیرید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۲:۳۱ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار

طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار

 


قالیشویی پیروزی

دنیای اقتصاد

در مورد قالی‌های دورة قاجار می‌توان چنین درنظر گرفت که اندازه‌ها، نقش‌ها و نقشمایه‌های بسیاری از قالی‌ها اقتباسی از دورة صفوی بوده است. به‌خصوص ترنج مرکزی، لچک ترنج، طرح شبکه‌ای که با نقش اسلیمی و شاه عباسی در سرتاسر این دوران بافته می‌شده است. در واقع طرح‌های مربوط به فرش‌های ظریف، که در اواخر قرن ۱۹م و اوایل قرن ۲۰ م بافته شده، یادآور دوران کلاسیک است.

طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار

این بافته‌ها معمولا به شیوة خاص سفارش داده می‌شدند و شاید نشان‌دهندة بقایای تولید کارگاهی محلی در دورة قبل از قاجار هستند. در مقابل آنها فرش‌هایی با طرح کلاسیک روز وجود دارند که استادانه از بافته‌‌‌های قدیمی‌تر یا از تصاویر کتاب‌‌‌های فرش و کاتالوگ‌های فروش و موزه‌ها الگوبرداری شده‌اند تا بتوان آنها را به عنوان فرش عتیقه قلمداد و تقاضای خاصی را در بازار برآورد کرد.

 


قابل‌توجه است که این فرش‌ها اغلب با مواد شیمیایی شسته می‌شدند یا به روش‌های دیگر بر روی آنها کار می‌شد تا فرش کهنه به نظر برسد. در طرح و نقش قالی‌های قاجار عمدتا شیوه‌ها و سنت‌های دورة صفوی به کار برده شده و توجه خاصی به آنها می‌شد. با وجود این، برخی تفاوت‌ها و تغییرات به وجود آمده در زمینة طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار از پیکرة نقوش سنتی شناخته شده دور نیست. در بخشی از تغییرات که عمدتا در نقوش قالی‌ها تحت‌تاثیر فرهنگ و هنر غربی شکل گرفته است به نظر می‌آید طراحان کمال سعی خود را برای بومی‌سازی و سازگارمند‌سازی نقوش جدید با سنت‌های قالی‌های ایرانی به کار گرفته‌اند. طرح قالی‌های قاجاری نیز عمدتا با تابعیت از سنت‌های دورة صفوی و با تناسبات بسیار نزدیک به آنها شناخت می‌شوند. عمده طرح‌های به کار رفته در قالی‌های این دوره را می‌توان چنین معرفی کرد: لچک ترنج، واگیره‌ای، افشان، باغی، قابی یا بندی، محرمات، محرابی، خشتی، تلفیقی و تصویری. قابل‌توجه است که طرح محرمات با وجود آنکه در نگاره‌های دورة صفوی به کرات روی پارچه‌ها یا جل اسب‌ها دیده می‌شود، هیچ‌گاه به عنوان طرح قالی ترسیم نشده است. طرح محرمات به‌رغم چنین دیرینه‌ای در نگارگری‌های ایرانی صرفا در دورة قاجار برای طرح قالی مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین طرح خشتی را نیز باید از جمله طرح‌های ویژة قاجار برشمرد. در واقع پیش از دورة قاجار، قالی با طرح خشتی مرسوم این دوره شناسایی نشده است. به نظر می‌آید اساس طرح خشتی از تقسیم‌بندی‌های هندسی طرح باغی دریافت شده باشد. قالی‌های تصویری نیز به واسطة تاثیر و نفوذ شیوه‌های هنری غربی و عکاسی در دورة سلطنت ناصرالدین شاه از موضوعات قالی‌های آن دوره محسوب شدند. این قالی‌ها شامل تصاویر شاهان، بزرگان و مشاهیر، موضوعات ادبی، نقوش باستانی، منظره، بزم و... بوده است. تصویر پادشاهان که از دورة باستان در فرهنگ و جامعة ایرانی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده بر قالی‌های دوره قاجار نیز به منظور ابراز قدرت و شکوه و جلال آنان بازنمایی شده است.

 


در نقاشی‌های دورة قاجار در قرن سیزدهم ه.ق نقش‌های کوچک تکراری چون هراتی و میناخانی در مجموعه نقوش قالی بیشتر دیده می‌شوند؛ حتی نقش بته جقة تکراری که در منسوجات و فرش دورة قاجار عمومیت یافتند. توصیف‌هایی نیز از منازل متمولین و صاحب‌منصبان قاجاری در قرن سیزدهم ه.ق حکایت از استقبال از قالی‌های طرح هرات دارد. اگرچه بسیار حیرت‌آور است که هیچگونه نقشی که منتسب به قالی‌های هرات است در نقاشی‌های آن دوره دیده نمی‌شود. نقش گل سرخ را در فرهنگ جوامع غربی مانند نقش نیلوفر در شرق می‌دانند. شکل پیمانه مانند گل سرخ با مفهوم حیات و زندگی و دربردارندة نمادی از بهشت نیز هست. حتی بیشتر گل‌های سرخ به صورت تمثیلی با مفاهیم عدد هفت پیوند دارند و با هفت گلبرگ ترسیم می‌شوند. فرنگی‌سازی و نقوش گل فرنگ در متن و حواشی قالی‌ها از دورة قاجار پدیدار می‌شود. به نحوی که نقشمایة گل فرنگ به گل گوبلن گفته می‌شود. همچنین به نگاره‌هایی که از راه بافته‌های اروپا به ایران رسیده است. به گل سرخی که به جای تهیة طرح انتزاعی از آن، آن را هرچه نزدیک‌تر به طبیعت نقش کرده باشند نیز گل فرنگ می‌گویند. این توصیف دربردارندة منشأ و منبعی غربی برای گل فرنگ مانند نام آن است. در حالی که سیروس پرهام اعتقاد دارد اصل این نقوش برگرفته از گل سرخ محمدی است، که گل بومی سرزمین ایران است، و حتی نقش آن از دورة صفوی در هنرهای ایران کاربرد یافته است به نظر بسیاری از پژوهشگران، رواج نقش گل‌های فرنگی بر قالی‌های قاجار تحت‌تاثیر فرهنگ طبیعت‌گرای غرب صورت پذیرفته است اما طراحان ایرانی آن را به‌گونه‌ای بومی‌سازی کرده‌اند که در همراهی با نقوش سنتی ایرانی وجه هماهنگ متناسبی یافته است، به طوری که برخی در زمینه منشأ ایرانی گل‌های فرنگی در قالی‌‌‌های ایرانی نظراتی ارائه کرده‌اند.

 


از مقاله‌ای به قلم علیرضا خواجه احمد عطاری، استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان

باغ تالار جاجرود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۱:۲۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند

قالیشویی مجیدیه


فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ در این گزارش از ریشه و سرگذشت فرش کاشان گفتیم و به سراغ رئیس یکی از قدیمی‌های بازار فرش رفتیم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو نشستیم‌.

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند
خبرگزاری فارس اصفهان، فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ اگر به کاشان مسافرت کرده باشید یقینا بازار و تیمچه امین‌الدوله را دیده‌اید که از زمان قاجار تا به امروز مرکز فروش فرش‌های دستباف بوده است.

 

معماری بی‌نظیر و حجره‌های فرش‌فروشی آن و کاروانسراهای متعدد در گوشه گوشه بازار کاشان، حکایت از اصالت یک هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافی در شهر گل و گلاب کاشان است.

 

فراز و فرودهای تاریخ قالی‌بافی در کاشان

فرش کاشان در دوره‌های مختلف با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده است، بعد از این اتفاقات و آسیب­‌ها، با تلاش قدیمی‌ها دوباره قالیبافی در کاشان رونق می‌گیرد و از طرف دیگر به علت به کار افتادن واحدهای نساجی ماشینی تعدادی از بافندگان منسوجات این شهر را وادار به روی آوردن به قالی‌بافی کرد.

به تبع رشد هنر فرش­‌بافی، فعالیت‌های دیگری در این حوزه مانند رنگرزی، چله‌کشی، رفوگری، حلاجی، ریسندگی و نقشه‌کشی هم رواج پیدا کرد.بازار کاشان تبدیل به مرکز تولید فرش شد و در معروف­‌ترین تیمچه آن یعنی تیمچه امین­‌الدوله، نقاش‌ها و تولیدکننده‌های زیادی مشغول به کار بودند.

 

چله‌کشی فرش جزو مراحل اولیه شروع کار بافنده است، در کاشان چله­‌کشی با نخ پنبه‌ای انجام می‌شود، البته در چله‌کشی فرش‌های قدیمی‌تر، ابریشم به کار برده می‌شد.بدنه فرش با پشم بافته می‌شود، گاهی نیز ابریشم با پشم مخلوط می‌شود تا نقشه فرش جلوه بیشتری پیدا کند.

بافت نهایی فرش کاشان منسجم و محکم و در عین حال نرم است، رنگرزی در کاشان معمولاً با رنگ­‌زاهای گیاهی انجام می‌شود که ترکیب رنگ منحصر به فردی را به فرش می‌دهد، البته در فرش‌های جدیدتر از رنگزاهای شیمیایی استفاده می‌شود که آن جذابیت رنگ‌های طبیعی را به دست نمی‌دهد.

ارتفاع «خاب» یا همان «بلندی پرز قالی» در قالی کاشان متوسط است، بافت آن بسیار ظریف و ریز بوده و به همین علت نقوش آن جلوه بهتری دارد.

 

به سراغ اصفهانیان رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان و از قدیمی‌های بازار فرش می‌رویم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو می‌نشینم.

«ریشه» فرش کاشان

وی درباره قدمت فرش‌بافی می‌گوید: قدمت فرش کاشان به صفویان و زمان حمله مغول هم می‌رسد، فرشی در موزه آلبرت لندن است که ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت کاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخیر تولید فرش کاشان در طایفه‌های مختلف رونق گرفت.

اصفهانیان اضافه می‌کند: برای مثال طایفه فرشچی‌­ها، اصفهانیان‌­ها، عطایی‌­ها، طباطبایی‌­ها و بروجردی­‌ها بودند که امروزه از این طایفه دیگر هیچ کس در کار تولید فرش نیست و آن برند­های فرش کاشانی رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانیان آخرین بازمانده هستم که کار تولید فرش دستباف را انجام می‌دهم.

 

نقش‌هایی که رج به رج در دل فرش جان می‌گیرند

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان درباره نقشه‌کشی می‌پرسم و می‌خواهم درباره نقشه و طرحی که استفاده می‌کند، برایم تعریف کند، می‌گوید: بعضی از نقشه‌هایی که استفاده می­‌کنم بالای ۱۰۰ سال قدمت داشته و دیگر کسی در بازار آن را ندارد، بیشتر فرش‌هایی که تولید می‌­کنم انحصاری برای خودم است و رنگ آمیزی این طرح‌ها را هم من خودم انجام می­‌دهم، چون شخص نقاش هیچ تصوری از نقشه ۱۰۰ سال پیش و سبک رنگ‌آمیزی آن در ذهنش ندارد و تمامی نقطه‌گذاری‌ها و رنگ آمیزی‌ها را خودم انتخاب می­‌کنم، ولی طرح اصلی آن قدیمی است و امروزه کپی آن طرح را می‌بافند.

اسم نقطه‌گذاری برای من که اهل کاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال می‌کنم نقطه‌گذاری چیست و او هم اینطور می‌گوید: در رنگ‌آمیزی نقشه روی کاغذ، نقاطی که دور طرح و گل­‌ها گذاشته می­‌شود، این رنگ‌­ها را من انتخاب می­‌کنم و یک سبک مشخص برای خودم دارم.

 

اصفهانیان معتقد است طرح­‌های جدیدی که در فرش دستباف کاشان دیده می‌شود اصیل نیست‌.

بحثمان داغ می‌شود و از اصفهانیان درباره طرح و نقشه‌­های مختلف فرش کاشان می‌پرسم، می‌گوید: نقطه لچک ترنج، افشان شاه عباسی، بته جقه، گلدانی، افشان ترنج دار، حاج غلامی و حاج خانمی است.

از طرح «حاج غلامی» تا «حاج خانمی» در فرش کاشان

باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمی را بر زبان می‌آورد برایم جالب می‌شود که درباره‌اش سوال کنم، توضیح می‌دهد: طرح حاج خانمی تشکیل شده از طرح گل­‌های اشرفی است که به صورت شماره‌ای کنار هم قرار می‌­گیرند.

اصفهانیان ویژگی‌های منحصر به فرد فرش کاشان را بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در منطقه مرکزی ایران که کاشان هم جزو آن به حساب می­‌رود، از گره فارسی‌باف استفاده می‌­شود اما در مناطق شمال شرقی از گره ترکی‌باف استفاده می‌­شود، گره فارسی‌باف فرش کاشان هم تفاوت‌هایی دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان اضافه می‌کند: اگر شما پشت فرش‌های کاشان را نگاه کنید، کاملا حالت مربع­‌های یک در یک را دارد و منظم است، این به خاطر انتخاب دقیق تار و پودی است که تولیدکننده‌های کاشانی انجام می‌­دهند، جنس فرش­‌های کاشان اکثرا از پشم و کرک است؛ پشم خوب دوام بهتری دارد، ولی کرک زیبایی و جلای بهتری به فرش می­‌دهد.

 

وی درباره رنگرزی طبیعی و مصنوعی می‌گوید: رنگرزی که من برای فرش‌ها انجام می‌دهم طبیعی است و خودم به جریان رنگرزی نظارت می­‌کنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را می‌­بریم قهرود و در یک چشمه‌ای به اسم شاه چشمه می­‌شوریم، آب چشمه اکسیژن بیشتری دارد و کیفیت رنگ را تغییر می­‌دهد.


تشریفات مجالس تهران

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان در توضیح این سوال که بافت فرش با رنگ طبیعی چه فرقی می‌کند، گفت: فرش با رنگ طبیعی جلای بهتری دارد و هرچه پا بخورد در عین اینکه کهنه شده، به مرور قشنگ‌تر می­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌ای مصنوعی به مرور بور می‌شود و زیبایی‌اش را از دست می­‌دهد اما رنگ طبیعی این‌طور نیست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۳:۲۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند

قالیشویی مجیدیه


فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ در این گزارش از ریشه و سرگذشت فرش کاشان گفتیم و به سراغ رئیس یکی از قدیمی‌های بازار فرش رفتیم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو نشستیم‌.

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند
خبرگزاری فارس اصفهان، فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ اگر به کاشان مسافرت کرده باشید یقینا بازار و تیمچه امین‌الدوله را دیده‌اید که از زمان قاجار تا به امروز مرکز فروش فرش‌های دستباف بوده است.

 

معماری بی‌نظیر و حجره‌های فرش‌فروشی آن و کاروانسراهای متعدد در گوشه گوشه بازار کاشان، حکایت از اصالت یک هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافی در شهر گل و گلاب کاشان است.

 

فراز و فرودهای تاریخ قالی‌بافی در کاشان

فرش کاشان در دوره‌های مختلف با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده است، بعد از این اتفاقات و آسیب­‌ها، با تلاش قدیمی‌ها دوباره قالیبافی در کاشان رونق می‌گیرد و از طرف دیگر به علت به کار افتادن واحدهای نساجی ماشینی تعدادی از بافندگان منسوجات این شهر را وادار به روی آوردن به قالی‌بافی کرد.

به تبع رشد هنر فرش­‌بافی، فعالیت‌های دیگری در این حوزه مانند رنگرزی، چله‌کشی، رفوگری، حلاجی، ریسندگی و نقشه‌کشی هم رواج پیدا کرد.بازار کاشان تبدیل به مرکز تولید فرش شد و در معروف­‌ترین تیمچه آن یعنی تیمچه امین­‌الدوله، نقاش‌ها و تولیدکننده‌های زیادی مشغول به کار بودند.

 

چله‌کشی فرش جزو مراحل اولیه شروع کار بافنده است، در کاشان چله­‌کشی با نخ پنبه‌ای انجام می‌شود، البته در چله‌کشی فرش‌های قدیمی‌تر، ابریشم به کار برده می‌شد.بدنه فرش با پشم بافته می‌شود، گاهی نیز ابریشم با پشم مخلوط می‌شود تا نقشه فرش جلوه بیشتری پیدا کند.

بافت نهایی فرش کاشان منسجم و محکم و در عین حال نرم است، رنگرزی در کاشان معمولاً با رنگ­‌زاهای گیاهی انجام می‌شود که ترکیب رنگ منحصر به فردی را به فرش می‌دهد، البته در فرش‌های جدیدتر از رنگزاهای شیمیایی استفاده می‌شود که آن جذابیت رنگ‌های طبیعی را به دست نمی‌دهد.

ارتفاع «خاب» یا همان «بلندی پرز قالی» در قالی کاشان متوسط است، بافت آن بسیار ظریف و ریز بوده و به همین علت نقوش آن جلوه بهتری دارد.

 

به سراغ اصفهانیان رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان و از قدیمی‌های بازار فرش می‌رویم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو می‌نشینم.

«ریشه» فرش کاشان

وی درباره قدمت فرش‌بافی می‌گوید: قدمت فرش کاشان به صفویان و زمان حمله مغول هم می‌رسد، فرشی در موزه آلبرت لندن است که ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت کاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخیر تولید فرش کاشان در طایفه‌های مختلف رونق گرفت.

اصفهانیان اضافه می‌کند: برای مثال طایفه فرشچی‌­ها، اصفهانیان‌­ها، عطایی‌­ها، طباطبایی‌­ها و بروجردی­‌ها بودند که امروزه از این طایفه دیگر هیچ کس در کار تولید فرش نیست و آن برند­های فرش کاشانی رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانیان آخرین بازمانده هستم که کار تولید فرش دستباف را انجام می‌دهم.

 

نقش‌هایی که رج به رج در دل فرش جان می‌گیرند

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان درباره نقشه‌کشی می‌پرسم و می‌خواهم درباره نقشه و طرحی که استفاده می‌کند، برایم تعریف کند، می‌گوید: بعضی از نقشه‌هایی که استفاده می­‌کنم بالای ۱۰۰ سال قدمت داشته و دیگر کسی در بازار آن را ندارد، بیشتر فرش‌هایی که تولید می‌­کنم انحصاری برای خودم است و رنگ آمیزی این طرح‌ها را هم من خودم انجام می­‌دهم، چون شخص نقاش هیچ تصوری از نقشه ۱۰۰ سال پیش و سبک رنگ‌آمیزی آن در ذهنش ندارد و تمامی نقطه‌گذاری‌ها و رنگ آمیزی‌ها را خودم انتخاب می­‌کنم، ولی طرح اصلی آن قدیمی است و امروزه کپی آن طرح را می‌بافند.

اسم نقطه‌گذاری برای من که اهل کاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال می‌کنم نقطه‌گذاری چیست و او هم اینطور می‌گوید: در رنگ‌آمیزی نقشه روی کاغذ، نقاطی که دور طرح و گل­‌ها گذاشته می­‌شود، این رنگ‌­ها را من انتخاب می­‌کنم و یک سبک مشخص برای خودم دارم.

 

اصفهانیان معتقد است طرح­‌های جدیدی که در فرش دستباف کاشان دیده می‌شود اصیل نیست‌.

بحثمان داغ می‌شود و از اصفهانیان درباره طرح و نقشه‌­های مختلف فرش کاشان می‌پرسم، می‌گوید: نقطه لچک ترنج، افشان شاه عباسی، بته جقه، گلدانی، افشان ترنج دار، حاج غلامی و حاج خانمی است.

از طرح «حاج غلامی» تا «حاج خانمی» در فرش کاشان

باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمی را بر زبان می‌آورد برایم جالب می‌شود که درباره‌اش سوال کنم، توضیح می‌دهد: طرح حاج خانمی تشکیل شده از طرح گل­‌های اشرفی است که به صورت شماره‌ای کنار هم قرار می‌­گیرند.

اصفهانیان ویژگی‌های منحصر به فرد فرش کاشان را بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در منطقه مرکزی ایران که کاشان هم جزو آن به حساب می­‌رود، از گره فارسی‌باف استفاده می‌­شود اما در مناطق شمال شرقی از گره ترکی‌باف استفاده می‌­شود، گره فارسی‌باف فرش کاشان هم تفاوت‌هایی دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان اضافه می‌کند: اگر شما پشت فرش‌های کاشان را نگاه کنید، کاملا حالت مربع­‌های یک در یک را دارد و منظم است، این به خاطر انتخاب دقیق تار و پودی است که تولیدکننده‌های کاشانی انجام می‌­دهند، جنس فرش­‌های کاشان اکثرا از پشم و کرک است؛ پشم خوب دوام بهتری دارد، ولی کرک زیبایی و جلای بهتری به فرش می­‌دهد.

 

وی درباره رنگرزی طبیعی و مصنوعی می‌گوید: رنگرزی که من برای فرش‌ها انجام می‌دهم طبیعی است و خودم به جریان رنگرزی نظارت می­‌کنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را می‌­بریم قهرود و در یک چشمه‌ای به اسم شاه چشمه می­‌شوریم، آب چشمه اکسیژن بیشتری دارد و کیفیت رنگ را تغییر می­‌دهد.


تشریفات مجالس تهران

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان در توضیح این سوال که بافت فرش با رنگ طبیعی چه فرقی می‌کند، گفت: فرش با رنگ طبیعی جلای بهتری دارد و هرچه پا بخورد در عین اینکه کهنه شده، به مرور قشنگ‌تر می­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌ای مصنوعی به مرور بور می‌شود و زیبایی‌اش را از دست می­‌دهد اما رنگ طبیعی این‌طور نیست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۳:۲۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)