اخبار قالیشویی اخبار قالیشویی .

اخبار قالیشویی

بازدید مدیر کل و مدیر روابط عمومی بهزیستی استان فارس از کارگاه رنگرزی روستای کوپان در سرچهان

هوشیار مدیرکل بهزیستی فارس , در معیت امام جمعه معزز سرچهان از کارگاه رنگرزی الیاف پارچه ای و الیاف پشمی ویژه قالی بافی در شهرستان سرچهان دیدن کرد.

قالیشویی در فدک

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی سرچهان:

در این بازدید, کار آفرین نمونه به توضیحاتی در زمینه نحوه تولید ،فرآوری الیاف، مواد مصرفی وغیره اشاره نمود. سپس در ادامه بیان کرد برای هریک از مراحل فرآوری تولید تامصرف ظرفیتها وقابلیتهای بسیاری وجود دارد که از نیروی کار جامعه هدف بهزیستی جهت ایجاد اشتغال و توانمند سازی هرچه بیشتر مدد جویان بهره برده شود و امکان کسب درآمد این گروه میسر گردد که این امر در بستر همکاری دوجانبه میسر خواهد بود.

منبع : روابط عمومی سازمان بهزیستی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۳:۵۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

صادرات فرش ترکیه 68 برابر ایران شد

به گزارش تجارت‌نیوز، طی یکسال گذشته کشور ترکیه تولید فرش ماشینی خود را به 68 برابر ایران رسانید.

این درحالی‌ است که تولیدکنندگان ایرانی ازجمله مشهورترین تولیدکنندگان فرش ماشینی در دنیا هستند، اما کل صادرات فرش ماشینی کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ میلیون دلار و در ۷ماهه امسال نیز ۲۶/۵ میلیون دلار بوده است.

اما صادرات فرش ماشینی ترکیه از ۱/۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲/۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ و به ۲/۲ میلیارد دلار نیز تا ۱۰ماهه ۲۰۲۲ رسیده است.

به عبارتی، صادرات فرش ماشینی ترکیه طی سال گذشته حدود ۶۸ برابر صادرات این محصول در کشورمان بوده است. (نوداقتصادی)

مهاجرت طراحان فرش از ایران
پیش از این رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران در گفت‌وگویی با تجارت‌نیوز از مهاجرت طراحان فرش از ایران خبر داد.

محمدعلی زرینه‌کفش در این مورد گفت: «مهاجرت طراحان فرش از چند سال گذشته آغاز شد. متأسفانه از آنجایی که ایران قانون جهانی کپی‌رایت را نپذیرفت و فردی هم در بدنه دولت برای دفاع از این قانون فعالیت ندارد.»

او ادامه داد: «این امر باعث شد کشورهایی همچون نپال، چین، هند، پاکستان، ترکیه و … از طرح‌ فرش‌هایی ایرانی کپی‌برداری کنند.»

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران، مرکز ملی فرش، تعدادی از طرح‌های فرش ایرانی را به ثبت رسانده اما درباره دفاع از آن در مقابل کپی‌برداری اقدامی انجام نداده است.

اما چرا ایران در زمینه مرمت فرش که ارزآوری خوبی هم دارد، اقدام نمی‌کند؟ زرینه‌کفش در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به اینکه واردات برخی از فرش‌ها به کشور ممنوع است ما مبادرت به ایجاد سامانه‌ای برای واردات فرش به جهت مرمت، تکمیل و شستشو نکرده‌ایم تا در یک چارچوب مشخص فرش‌هایی که نیاز به مرمت دارند بتوانیم به کشور وارد کنیم.»

او ادامه داد: «این در حالی است که کشوری مانند ترکیه در این زمینه گام‌های بسیار خوبی برداشته است. همین خلأ و بی‌توجهی در ایران باعث شد تا ترکیه اقدام به جذب هنرمندان و مرمت‌کاران ایرانی کند. ترکیه با استفاده ابزاری از هنرمندان حوزه فرش سود اصلی را نصیب خود کرد.»

بیشتر بخوانید : قالیشویی در نارمک


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۲۹:۵۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

«فرش عرش»، پرتره‌ای درباره یک کارآفرین

روح‌الله توکلی کارگردان «فرش عرش» می‌گوید: تماشای مستندها هنوز به یک پدیده قابل دسترس و همگانی تبدیل نشده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، روح الله توکلی کارگردان مستند «فرش عرش» درباره این اثر خود گفت: «فرش عرش» پرتره‌ای درباره یک تاجر، بافنده و کارآفرین فرش اصفهانی […]

روح‌الله توکلی کارگردان «فرش عرش» می‌گوید: تماشای مستندها هنوز به یک پدیده قابل دسترس و همگانی تبدیل نشده است.
به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، روح الله توکلی کارگردان مستند «فرش عرش» درباره این اثر خود گفت: «فرش عرش» پرتره‌ای درباره یک تاجر، بافنده و کارآفرین فرش اصفهانی است که در یک سفر به عتبات عالیات و در نجف اشرف در حس و حال خود متوجه می‌شود که فرش‌های آنجا در شان فضای موجود نیستو تصمیم می‌گیرد تا فرش‌هایی ببافد و به آن‌جا اهدا کند.

وی ادامه داد: به خاطر شرایط و موقعیت با سختی به اندازه‌گیری صحن ایوان می‌پردازد و به ۸ متر و ۴۰ سانت می‌رسد اما در مرحله بافتن متوجه می‌شود که انگار در محاسبات خود دچار مشکل شده است و فرشی که دارد بافته می‌شود، ۸ متر است و درنهایت تصمیم می‌گیرد که کار را در ۸ متر تمام کند و درنهایت بعدا ۴۰ سانتی متر را به آن اضافه کند. در سفری که مجدد به عتبات عالیات می‌رود با تولیت آنجا صحبت می‌کند و با استقبال آن‌ها مواجه می‌شود و به او اجازه داده می‌شود تا بتواند عکس بگیرد و با ابزار و وسایل، اندازه‌گیری دقیقی داشته باشد و بعد از اندازه‌گیری دقیق خود در می‌یابد که متراژ مدنظر ۸ متر است و با این اتفاق متوجه می‌شود که دست دیگری در کار بوده است و بعد از اهدا کردن فرش اولی تصمیم می‌گیرد که حرم‌های دیگر را نیز مفروش کند.

این مستندساز درباره مشکل‌های مسیر تولید خود بیان کرد: چون مراحل را از ابتدا ضبط کردیم، بزرگترین مشکلی که با آن مواجه شدیم محدودیت تصویربرداری در برخی از اماکن بود و نکته دیگر اینکه طبیعتا هرچقدر تولید طولانی شود و متوقف شود و دوباره از سرگرفته شود، برای فیلمساز مشکل‌ساز خواهد بود.

بیشتر بخوانید : قالیشویی تسلیحات

توکلی افزود: نسخه نهایی این مستند ۳۱ دقیقه است و حدودا ۳ سال کل پروسه تولید تا تدوین این مستند طول کشید.

کارگردان «فرش عرش» با اشاره به دسترسی سخت به برخی از مستندها توضیح داد: شخصا پیگیر مستندهای مختلف هستم و متاسفانه برخی از مستندهایی که فاخر هستند و در جشنواره‌های مختلف نیز مورد اقبال قرار می‌گیرند در دسترس نیستند و بسیار سخت می‌توان به آرشیوهای مستند دست پیدا کرد که این یکی از معضلات بزرگی است که اگر مرتفع شود می‌تواند کمک کننده باشد.

توکلی درباره جشنواره «سینماحقیقت» نیز مطرح کرد: وجود جشنواره‌ای مانند «سینماحقیقت» از اتفاق‌های بسیار خوب است. فضای تخصصی که برای ارایه شدن فیلم‌ها و دیده شدن مستندسازان بسیار حایز اهمیت است و باعث ایجاد انگیزه در مستندسازان می‌شود. واقعیت امر این است که «سینماحقیقت» تاثیر بسیاری در فیلم‌ها دارد و باعث می‌شود که موردتوجه قرار بگیرند و همین امر باعث می‌شود تا مستندساز کار بعدی خود را نیز با قدرت بیشتری پیش ببرد.

روح الله توکلی در پایان گفت: به عنوان نکته پایانی دوست دارم مطلبی را بیان کنم. مستندسازانی که شغل‌شان تولید مستند است و از این طریق امرارمعاش می‌کنند و نهایتا یکی دو کار حرفه‌ای در سال انجام می‌دهند و با برآوردهایی که وجود دارد، شرایط مناسبی را پشت سر نمی‌گذارند. اگر امکانی وجود داشته باشد و جاهایی مانند خانه مستند، «سینماحقیقت» و حوزه هنری و… با این مستندسازان همکاری کنند، بسیار خوب می‌شود. بالاخره کسانی که در جشنواره‌ای مانند «سینماحقیقت» وارد می‌شوند یعنی کار خود را بلد هستند و در این حوزه تخصص دارند و سطح آن‌ها نیز در این جشنواره مشخص می‌شود. با وجود این مطلب اگر بتوانند با این مراکز و موسسات بیشتر از حال حاضر همکاری داشته باشند و سفارش بگیرند، بسیار خوب می‌شود. زیرا دغدغه فکری و ذهنی آن‌ها به سمت رفع گرفتاری امورات مالی و… می‌رود و نمی‌توانند آن چنین که شایسته است به اثر خود بپردازند. امیدوارم این فضاها و مکان‌ها بتوانند در قالب همکاری و سفارش با این مستندسازان کار کنند تا تمام همکاران من نیز بتوانند با قدرت بیشتری پیش بروند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم در حال برگزاری است.

 

منبع : سینما خانه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۰۰:۳۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

رکورد تفکیک زباله در شرق تهران شکست

چندی پیش سومین هایپرپسماند شرق تهران با شعار «پسماند خشک از شما، کالاهای آشپزخانه از ما» در تکه هشتم پایتخت و ضلع جنوب میدان هفت حوض افتتاح شد.


همشهری آنلاین - پریسا نوری:‌ به گفته مدیر اداره پسماند منطقه ۸، جانمایی خوب این غرفه و ارائه کالاهای متنوع با قیمت مناسب، موجب استقبال شهروندان از غرفه و در نتیجه افزایش آمار تفکیک زباله در این منطقه از پایتخت شده است. برای اطلاع از کم و کیف فعالیت هایپرپسماند موفق منطقه ۸ به این مرکز سر زدیم.

قالیشویی هفت حوض

از سرویس قابلمه تا دستگیره
کانکس بزرگ هایپرپسماند منطقه۸ در پیاده‌رو خیابان آیت شمالی، بعد از میدان هفت‌حوض، قرار دارد؛ جایی که به دلیل فراوانی مغازه‌های فروش پوشاک به راسته تجاری شرق تهران معروف است. روی بدنه کانکس بنرهایی با موضوع تفکیک زباله نصب و فضای داخل در دو طرف قفسه‌هایی تعبیه شده که روی آن‌ها انواع لوازم آشپزخانه، از سرویس قابلمه‌های استیل و تفلون گرفته تا دستگیره‌های پارچه‌ای و ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی و گوشت‌کوب، قرار دارد. جدول قیمت‌گذاری پسماند خشک مصوب سازمان مدیریت پسماند شهرداری هم روی دیوار و مقال چشم مراجعه‌کنندگان نصب شده است.
به جای زباله، کالای آشپزخانه می‌برم
ساعت ۱۰ صبح است و حدود یک ساعت از شروع فعالیت این مرکز گذشته که خانم میانسالی با یک کیسه پر از بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های فلزی نوشابه از راه می‌رسد. مسئول غرفه بعد از وزن‌کشی‌ کیسه را در انباری پشت سرش که محل انباشت پسماند است می‌گذارد و با ماشین‌حساب عددی را جمع می‌زند و چیزی در دفتر حساب مشتریان می‌نویسد. سپس رو به او می‌گوید: «خانم غفاری این ماه حسابتان ۴۶ هزار تومان شده، اگر می‌خواهید در ازایش کالا ببرید.»

در حالی که خانم غفاری به طرف قفسه‌های کالا می‌رود، سر صحبت را با او باز می‌کنیم و از چرایی مراجعه‌اش به این غرفه می‌پرسیم. او می‌گوید: «از وقتی غرفه هایپرپسماند در این محله باز شده زباله‌های خشک را در خانه جدا می‌کنم و چند روز یک‌بار برای تحویل به اینجا می‌آورم و تقریبا ماهی یک‌بار در ازای زباله‌ها، کالاهای آشپزخانه‌ می‌گیرم.»

او ادامه می‌هد: ‌ «البته قبلا هم پلاستیک‌ فلز، کاغذ و همه جور زباله خشک را جمع می‌کردم و به ماشین‌های ملودی می‌دادم ولی گاهی که خانه نبودم یا متوجه صدای ملودی نمی‌شدم، ناچار آنها را کنار مخازن زباله می‌گذاشتم، اما حالا با افتتاح این مرکز پسماند کارم آسان شده است.»

یکی دیگر از مراجعان بانوی جوانی است که در ازای تحویل یک کیسه اسباب‌بازی شکسته و شیشه نوشابه و قوطی فلزی یک دست لیوان شیشه‌ای می‌خرد. او که معتقد است جانمایی مناسب غرفه در یک نقطه پر رفت وآمد و تنوع لوازم ارایه شده در آن باعث تشویق شهروندان به تفکیک پسماند شده می‌گوید: «قبلا همه زباله‌ها را دور می‌ریختم اما از وقتی که در ازای ارایه آنها وسایل آشپزخانه می‌گیرم، انگیزه‌ام برای تفکیک زباله خشک زیاد شده است.»
۵۰۰ مشتری ثابت داریم
در مدتی که در هایپرپسماند منطقه ۸ بودیم متوجه شدیم اغلب مراجعه‌کنندگان به این مرکز زنان و مردان مسن هستند. مسئول غرفه با تایید این موضوع ادامه می‌دهد: «جوان‌ها صبح سر کار هستند و عصرها به اینجا می‌آیند و گاهی به قدری سرمان شلوغ می‌شود که مراجعان ناچارند در صف بایستند.»

او با اشاره به دفاتری که حساب و کتاب مشتری‌ها را در آنها نوشته، می‌افزاید:‌ «حدود ۵۰۰ مشتری ثابت داریم که اسم و کد اشتراکشان را در دفتر یادداشت کرده‌ایم و بقیه مشتری‌هایمان گذری هستند.» این را می‌گوید به سراغ مراجعانی می‌رود که با کیسه‌های و جعبه‌هایی پر از زباله خشک از راه رسیده‌اند و منتظر وزن‌کشی هستند.

لطفا عکس نگیرید!
در میان مراجعان غرفه زن و شوهری از صندوق عقب خودرویشان چندین گونی و کیسه بزرگ پر از زباله خشک بیرون می‌کشند و به مسئول غرفه می‌سپارند. با آنها صحبت می‌کنیم تا اجازه بگیریم عکسشان را بگیریم و گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشیم که مخالفت می‌کنند و می‌گویند: «تفکیک زباله کار خوبی است، اما دلمان نمی‌خواهد آشناها باخبر شوند چون ممکن است فکرهای دیگری کنند.»

راه‌اندازی ۴ مرکز تفکیک پسماند در منطقه
عرضه کالا و لوازم آشپزخانه در ازای تحویل پسماند خشک از شهروندان، از جمله طرح‌هایی است که در چشم‌انداز برنامه سوم توسعه شهری و با هدف تفکیک پسماند از مبدا و تسریع فرایند بازیافت در مناطق مختلف پایتخت اجرایی شده است. «محمد رفیعی» رییس اداره پسماند شهرداری منطقه ۸ با بیان این موضوع می‌گوید:‌ «بر اساس این طرح یک مرکز گلماند (دریافت گل و گلدان به ازای تحویل پسماند خشک) و ۳ هایپرپسماند (دریافت کالا و لوازم آشپزخانه به ازای تحویل پسماند خشک) در منطقه به بهره‌برداری رسیده تا با ارایه خدماتی متناسب با نیاز شهروندان، آنها را به تفکیک پسماند از مبدا تشویق کنند.»

جمع‌آوری ۲۹ تن زباله خشک در ماه
رییس اداره پسماند شهرداری منطقه ۸ دلایل استقبال شهروندان از غرفه هایپرپسماند منطقه را اینطور برمی‌شمارد: «آموزش مستمر و هدفمند شهروندان توسط کارشناسان اداره پسماند، جانمایی هایپرپسماند در میدان هفت حوض به دلیل تردد شهروندان و همچنین ارایه اقلام آشپزخانه و توجه به نیاز خانم‌های خانه‌دارکه متولی اصلی تفکیک زباله از مبدا هستند باعث موفقیت این غرفه شده به طوری که روزانه ۴۰۰ کیلوگرم پسماند خشک در این غرفه جمع می‌شود.»

رفیعی درباره رشد چشمگیر تفکیک پسماند این منطقه در ماه‌های اخیر می‌گوید:‌ «مقدار پسماند خشک جمع‌آوری شده در غرفه‌های منطقه۸ به ۲۹ تن در ماه رسیده که ۱۲ درصد از زباله‌های این منطقه را تشکیل می‌دهد.»

او می‌افزاید: «با توجه به اینکه منطقه ۸ جزو مناطق کوچک و کحم جمعیت پایتخت است، این رقم عدد قابل توجهی است و به نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود، اما در چشم‌انداز برنامه‌ها و فعالیت‌های آتی این اداره تلاش می‌کنیم در ماه‌های آینده آن را افزایش بدهیم.»

منبع : همشهری آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۱۹:۰۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

عضو هیأت‌رئیسه و دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس: ارتقای «مرکز» ملی فرش ایران به «سازمان» از سوی رئیس‌جمهور پیگیری می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، به نقل از خبرگزاری رضوی، «سید مجتبی محفوظی» در بازدید از مرکز ملی فرش ایران و دیدار با «فرحناز رافع» رئیس این مرکز که با حضور رئیس و اعضای دبیرخانه فراکسیون فرهنگ‌عمومی مجلس شورای اسلامی نیز همراه بود، افزود: به دنبال ارتقای مرکز ملی فرش ایران هستیم زیرا با ارتقای این مرکز، بسیاری از مشکلات قالی‌بافان کشور رفع می‌شود.
نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی در این زمینه ادامه داد: به فضل الهی، با قید اولویت، به عنوان رئیس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی، توجه به این مهم را از رئیس جمهور، تا حصول نتیجه در دستور کار قرار خواهم داد.

فرش دستباف تبلور فرهنگِ غنی ایران اسلامی
محفوظی، در بخش دیگری از این بازدید و نشست، تأکید کرد: فرش دستباف، علاوه بر منافع اقتصادی و اشتغال‌زایی جامعه دو میلیونی آن، از بعد هنری و فرهنگی نیز نماد و تبلور فرهنگ غنی این سرزمین بوده و شهرت جهانی خود را طی ادوار مختلف حفظ کرده است.
رئیس کمیته میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجلس شورای اسلامی افزود: صادرات فرش دست‌بافت از سال ۱۳۵۲ تاکنون با وجود همه فراز و فرودها، جایگاه خود را در سطح بین‌المللی به‌عنوان رتبه بزرگترین صادرکننده فرش دستباف حفظ کرده است.

قالیشویی دردشت

ضرورت «ثبتِ ملی فرش عرب خوزستان» به‌عنوان میراثِ ماندگار
عضو هیأت‌رئیسه و دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، تصریح کرد: زنان عرب خوزستان از سده‌های قبل از اسلام، قالی بافته‌اند که به آن هنر سجاد‌‌بافی (بافت قالی) می‌گویند، بافت این فرش هم اکنون در مناطق مختلف استان رواج دارد از این‌رو برای ترویج و اشاعه آن، ثبت ملی فرش عرب باید پیگیری شود.
محفوظی، افزود: خیلی از کشورهای منطقه بسیاری از داشته‌های فرهنگی، حکما و دانشمندان کشورمان را به نام خودشان ثبت کرده‌اند، به نظر می‌رسد ثبت ملی و جهانی فرش دستباف ایران برای نقش‌آفرینی هنر اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.
گفتنی است؛ بر اساس مصوبه شورای‌عالی اداری به‌شماره ۵۱۶۹/۱۹۰۱ مورخ ۱۳۸۲/۱/۲۰ همه امور مربوط به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و حمایت صنعت فرش دستباف، امور تحقیقاتی و پژوهشی مربوط به آن و تهیه ضوابط و الزامات فنی تولید و صادرات و اقدامات حمایتی مربوط به آن از کلیه دستگاه‌های دولتی جدا و در حوزه مرکزی وزارت بازرگانی (وزارت صمت) با عنوان «مرکز ملی فرش ایران» تجمیع شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۳۴:۲۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

کمیته امداد فارس فرش تولیدی جامعه هدف خود را به صورت را تضمینی خریداری می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، مرتضی موصلی، امروز چهارشنبه (16 آذر) در آئین تفاهم نامه همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی فارس گفت: انعقاد این تفاهم نامه زمینه توانمدسازی بخشی از خانواده های فارس را فراهم می کند.

مدیرکل کمیته امداد فارس افزود: در کمیته امداد این افتخار را داریم که مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص توانمدسازی جامعه هدف را پیش ببریم.

وی با اشاره به تمرکز بر توسعه اشتغال و کسب و کارهای خرد اظهار کرد: این مشاغل ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند و در اولویت ما قرار دارد و کمیته امداد فارس در حوزه توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی هم عمل به رسالت های خود به خوبی در کنار توانمندسازی اقتصادی عمل می کند.

موصلی ادامه داد: کمیته امداد فارس در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸ و منابع خیران کارهای خوبی در توانمدسازی اقتصادی انجام داده است و هر گاه همه ظرفیت ها کنار هم قرار بگیرد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود که این تفاهم مصداق همین همکاری مطلوب است.

وی تصریح کرد: بسیج سازندگی فارس هم اقدامات خوبی در حوزه اشتغال و توانمندسازی اقتصادی انجام داده است و امروز با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس شاهد یک فصل جدید در توانمندسازی هستیم.

موصلی با تاکید بر اینکه در فارس شاهد حضور علاقمندان و استعدادهای خوبی در حوزه صنایع دستی هستیم، گفت: کمیته امداد فارس کل فرش تولیدی جامعه هدف خود را به صورت را تضمینی خریداری می کند و نمونه این اقدام، این بود که فرشی از فیروزآباد که بافتش ۶ ماه طول کشیده بود به قیمت ۹۰ میلیون در تهران فروخته شد.

قالیشویی لویزان

وی تاکید کرد: حوزه صنایع دستی به ویژه در فارس با برنامه ریزی منسجم تر و با برندسازی این قابلیت را دارد تا کارهای بزرگی در آن به انجام برسد.

موصلی اعلام کرد: در ۵۸ نقطه فارس اداره مستقل داریم و ۱۰۴ هزار خانواده تحت پوشش ما، زن پرست هستند و کمیته امداد فارس برای توسعه صنایع دستی آمادگی کامل دارد.

وی همچنین گفت: در شناسایی رشته های صنایع دستی، صدور گواهی اصالت کالا، برپایی نمایشگاه عرضه محصولات و ... کمیته امداد فارس آمادگی همکاری با میراث فرهنگی استان را دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۱:۲۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

با شیر ریخته روی فرش چه کنیم؟

به گزارش ایلنا، اگر شیر ریخته شده روی فرش را به درستی تمیز نکنید، باعث ایجاد بوی بد و لکه روی فرش می شود. برای از بین بردن لکه شیر مانند هر لکه دیگری باید سریعاً اقدام گردد. اگر فرش شما رنگ کرم یا سفید دارد، مشخص نخواهد بود اما به این معنا نیست که نباید آن را تمیز کنید.

چربی و پروتئین موجود در شیر به فیبر های فرش و پشت آن می چسبد و منبعی برای ایجاد باکتری خواهد بود. پس باید هر چه سریع تر آن را تمیز کنید تا بوی بدی ایجاد نشود. از طرفی در طولانی مدت، لکه چربی داخل فرش نفوذ می کند و باعث ایجاد لکه تیره می شود. با ما در این بخش همراه شوید تا مراحل تمیز کردن لکه شیر از روی فرش را بیاموزید.
مراحل تمیز کردن شیر از روی فرش

قبل از هر چیز به نوع شیر دقت کنید، معمولاً شیر هایی که چربی کم تری دارند، آسیب کم تری هم وارد می کند اما اگر شیر پرچرب روی فرش ریخته است، حتماً باید سریع تر اقدام کنید.

مرحله 1:برای شیری که روی فرش ریخته شده است، از یک پارچه تمیز یا یک حوله کاغذی استفاده کرده، آن را با فشار روی فرش بگذارید تا مایعات اضافی را به خودش بگیرد.

مرحله 2:دو فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید. از آب داغ استفاده نکنید، زیرا باعث ثابت شدن لکه می شود. این محلول را با اسفنج به فرش بزنید و با یک پارچه سفید خشک یا حوله، آن را خشک کنید.

مرحله 3:لکه را با آب تازه و قرار دادن اسفنج روی محل شستشو دهید و حتما از یک پارچه جاذبه ضخیم استفاده کنید. بهتر است که حوله را به صورت دولا تا بزنید و آن را به فرش فشار دهید. تا جایی این کار را تکرار کنید که دیگر هیچ رطوبتی باقی نمانده باشد که بخواهید آن را جمع کنید.
مرحله 4:در مرحله آخر پیشنهاد می کنیم که فرش را با پاک کننده لکه مناسب اسپری کنید و یک پارچه تمیز روی آن بکشید. انجام این کار باعث می شود تا هر گونه لکه باقی مانده و هر گونه چربی شیر چسبیده شده به فیبر فرش از بین برود.

مرحله 5:اگر لکه باقی مانده بود و شما پاک کننده لکه نداشتید، می توانید یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با دو فنجان آب گرم ترکیب کنید. استفاده از این محلول بسیار عالی است. فقط باید با اسفنج آن را به فرش بزنید و خشک کنید. مرحله 3 را تکرار کنید و به طور کامل فرش را بشویید. اگر لکه را از روی فرش پاک نکنید، در طولانی مدت به آن آسیب وارد می کند.

لکه شیر را می توانید با مراحل بالا از بین ببرید اما اگر شیر طعم دار روی فرش ریخته بود و کمی هم رنگ دار بود اما می توانستید آن را از بین ببرید، پیشنهاد می کنیم که با متخصصین شستن فرش و مراکز قالیشویی تماس بگیرید.

قالیشویی خیابان استخر

چرا فرش بو می گیرد؟

اگر شما بعد از ریخته شدن شیر یا هر چیز دیگری روی آن؛ اقدام کردید اما بعد از چند روز باز هم فرش بوی بد شیر می داد، احتمالاً مقداری شیر به داخل فیبر فرش نفوذ کرده و فقط محصولات ضد قارچ و ضد باکتری می تواند آن را بیرون بکشد که باید آن را به دست متخصصین در این زمینه بسپارید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۹:۲۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

حدود ۲۲ هزار قالی‌باف در آذربایجان‌غربی تحت پوشش بیمه هستند

اسد فرهمند سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: از این تعداد، ۱۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۹ هزار و ۶۰۰ نفر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر درآمده اند.

وی اضافه کرد: دیگر قالی بافانی هم که بیمه نیستند، در صورت تمایل می‌توانند از طریق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه شده و حق بیمه خود را پرداخت کنند تا زمینه استفاده از مزایای این بیمه برای آنان فراهم شود.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: در آذربایجان غربی علاوه بر قالی‌بافان خانگی ۲۳۴ کارگاه قالی‌بافی غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز مشغول به فعالیت است که سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع انواع فرش دست بافت را تولید می‌کنند.

قالیشویی بلوار پروین 

فرهمند گفت: در راستای حمایت از قالی‌بافان در آذربایجان غربی ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی تخصیص یافته که بر اساس اولویت ثبت نام جهت دریافت این تسهیلات کم بهره به بانک‌های عامل معرفی شداند.

وی در خصوص بازار فروش فرش دست بافت استان نیز افزود: تولیدات استان علاوه بر فروش در بازار داخلی توسط تجار و صادرکنندگان استان به بازار‌های مختلف جهانی نیز صادر می‌شود.

 

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۵:۴۶ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

چرا گردشگران خارجی از دیدن فرش‌های ابریشم ایرانی در دهکده گردشگری کتارای دوحه بهت‌زده شدند؟

برپایی غرفه ایران در نمایشگاه صنایع‌دستی که در حاشیه جام جهانی قطر در دهکده گردشگری کتارای دوحه برپاست، فرصتی را فراهم کرد که راهنمایان گردشگری اعزامی به قطر، هنر ایرانی را به گردشگران خارجی معرفی کنند. هنرهای دستی که موجب حیرت و تعجب بازدیدکنندگان شد و تصاویرشان در قاب دوربین‌‌های آن‌ها به ثبت رسید.
به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، جام جهانی فوتبال بزرگ‌ترین محفلی‌ست که از هر کشور، قوم، نژاد، فرهنگ و آیینی در آن حضور دارند. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز برای استفاده از ظرفیت جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ و با هدف ارائه تصویری افتخارآمیز و معرفی ظرفیت‌های یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان که گنجی پنهان از هنر، زیبایی و فرهنگ را در خود نهفته دارد، راهنمایان گردشگری را در قالب گروهی ۱۲ نفره در سی‌ام آبان ماه هم زمان با بازی ایران‌ انگلیس به‌عنوان عضوی از خانواده گردشگری راهی قطر کرد.

این راهنمایان گردشگری که امروز ۹ آذرماه در راه برگشت به ایران هستند، طی اقامت ۱۰ روزه‌شان، در غرفه ایران در نمایشگاه صنایع‌دستی که در دهکده فرهنگی‌گردشگری کتارا در دوحه برپاست، برای راهنمایی توریست‌ها، معرفی هنرمندان ایرانی، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی همچنین توصیف تمدن و فرهنگ ایران حضور داشتند.

فرش، خاتم، معرق، تذهیب، میناکاری، سفره‌های قلم‌کاری، پسته و زعفران از جمله اقلام ارائه شده در این نمایشگاه هستند که اجازه فروش رسمی آن‌ها وجود ندارد و برای معرفی و ثبت سفارش در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده‌اند. نمایشگاه تا روز پایانی جام‌جهانی برپا خواهد بود و اقلام جدیدی نیز به آن اضافه خواهد شد. اجرای پرفرمنس زنده توسط گروه هنری نیز بخش دیگری از این نمایشگاه بود که می‌توان به آن اشاره کرد.
به گفته یکی از راهنمایانی که در این نمایشگاه حاضر بود، غرفه ایران حیرت توریست‌های جام جهانی را برانگیخته بود و استقبال خوبی از آن شد.

او درباره چرایی این جذابیت به میراث‌آریا می‌گوید: هر کشوری با اِلمان‌های فرهنگی و تمدنی خود در این رویداد حاضر بود و تقریبا تمامی کشورها تنها اجرای موسیقی و رقص‌های بومی را در برنامه داشتند، اما ایران تنها کشوری بود که با بیشترین و حیرت‌انگیزترین ظرفیت هنرهای‌ دستی خود به این رویداد آمده بود!
این راهنمای گردشگری در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع‌دستی ایران برای توریست‌های خارجی جذاب‌تر بود، می‌گوید: آن‌ها فرشی می‌دیدند از ابریشم خالص با قطر بسیار اندک و ظرافتی خیره کننده و بعد که آن فرش را برمی‌گرداندند و پشت آن را می‌دیدند، متوجه می‌شدند که این یک قالی ابریشم دو رو است! بهت و حیرت را کاملا می‌شد در صورت‌هایشان دید!

به گفته او مبلمان تمام خاتم شیراز با انبوهی از ظرافت و زیبایی بسیار توجه‌برانگیز بود. پرفورمنس اساتیدی چون استاد کاوه که دارای نشان درجه یک هنری در رشته معرق است نیز تحسین توریست‌های خارجی را بر انگیخت.

آیا میدونی چطور فرش رو باید شست؟ اطلاعات بیشتر در این لینک

آنچنان که از این روایت برمی‌آید تعداد زیادی از توریست‌هایی که به دهکده گردشگری کتارا در ساحل شرقی خلیج غربی و مروارید قطر در دوحه رفته بودند با تصویر فاخری از ایران آشنا شدند و نَمی از دریای هنر و تمدن ایرانیان بر گونه آن‌ها نشست. همچنین تصاویری از این هنرنمایی‌ها در قاب دوربین عکاسان خبرگزاری‌ها و اینفلوئنسرهای بین‌المللی ثبت و منتشر شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۱:۳۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

تجارت فرش در دوره قاجار/ فروش یک میلیون لیری فرش در دوره ناصرالدین شاه

دنیای اقتصاد نوشت:تجارت قالی در ایران به شدت تحت تاثیر دامنه عرضه و تقاضای خارجی بوده است، به گونه‌ای که در اوایل قرن بیستم طولی نکشید که هجوم روزافزون اروپاییان و آمریکاییان بدان باعث افزایش تقاضای خارجی شد.
این مساله منجر به افزایش تولید قالی در منابع سنتی، برقراری و تاسیس کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به‌وسیله تجار خارجی و نیز تجار داخلی چون تجار تبریز و سایر بازرگانان شد، به گونه‌ای که کنسول انگلستان در تبریز اشاره کرده است؛ «در عرض دو سال گذشته تقاضا برای قالی‌های ایران به طرز چشمگیری بالا رفته و صادرات آن دو برابر شده است، قالی در همه جای ایران تولید می‌شود، ولی قالی‌های مناطق زیر به‌خاطر زیبایی و دوامشان معروفند، فراهان، سلطان آباد، سرابند و دهات اطراف مشهد و جوین، در کردستان سنه(سنندج) و در دهات مجاور آن، در آذربایجان ناحیه قراداغ، بخشایش و هریس.»
صادرات قالی تبریز(از راه طرابوزان) حدود ۲۸هزار لیره در سال ۱۸۷۲ و ۲۵هزار لیره در سال ۱۸۷۳م. بوده، فراهان و سلطان آباد در همین زمان در حدود ۵۰هزار لیره صادرات به اروپا و ترکیه داشتند و در سال ۱۸۷۹م صدور قالی از تبریز به ۶۵هزار لیره ترقی کرد.

بیشتر بخوانید: قالیشویی در قنات کوثر

در همین زمان «لرد کرزن»، بیشترین مقدار تجارت اروپایی را متعلق به فرش دانسته، که با ارزش ۴۲۲۶۰ لیره بیشتر به انگلستان و آمریکا صادر می‌شده است و از احتمال وجود همین میزان صادرات به‌صورت قاچاق می‌گوید.

وی به نقل از یکی از «تجار با اطلاع» در این زمینه، صادرات فرش را سالانه بین «۹۰هزار تا ۱۰۰هزار» لیره دانسته که بیشتر به انگلستان، فرانسه و آمریکا می‌برند، وی سپس برمبنای ارقام و آماری که از عثمانی و ایران به‌دست آورده، میزان صادرات قالی را ۲۵هزار بار قاطر دانسته که هرساله از راه کرمانشاه به بغداد عبور می‌کرده‌اند.

کالاهای عمده وارداتی از قبیل منسوجات و... را وارد ایران کرده و بر همین مبنا وی حدس می‌زند، ارزش صادرات ایران که از کرمانشاه به خارجه می‌رفته است، که عمده‌اش، پشم، پنبه، فرش و تریاک بوده است، مجموعا ۵۴۰هزار لیره انگلیسی بوده است، و مطابق مجله «اطاق تجارت اسلامبول» مورخ ۱۷ مه ۱۸۹۰ صادرات فرش ایران به عثمانی در حدود ۴هزار لیره ترک بوده است.

در سال ۱۹۱۴م ارزش صادرات به یک میلیون لیره رسید، که تقریبا یک‌هشتم کل تجارت ایران را تشکیل می‌داد، قسمت اعظم این صادرات به روسیه و ترکیه می‌رفت، تا آزادانه به ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و سایر ممالک صادر شود.

مطابق گزارش «کارگزار مهام خارجه کرمان و بلوچستان»، تجارت قالی در کرمان این گونه رواج داشته است؛«... دو سال بود، قالی کرمان خیلی تنزل کرده بود، این اوقات به‌واسطه حمل آمریکا کمال ترقی را حاصل کرده، تجار آذربایجانی به قیمت خیلی گزاف به‌رقابت همدیگر خریده حمل تبریز و از آنجا از راه اسلامبول حمل آمریکا می‌شود، بحمدالله وسعتی به جهت فروش قالی به اهالی دست داده...»

که متن این گزارش حاکی از آن است که در اواسط دوره قاجاریه، «آمریکا» به‌عنوان یکی از مشتریان و بازارهای هدف اصلی فرش دستباف مطرح شده و نقش تجار و بازرگانان تبریزی در این میانه بسیار برجسته است و مسیر عمده تجارتی قالی در دوره قاجاریه نیز حمل به تبریز و از آنجا به اسلامبول و سپس بارگیری به مقاصد کشورهای مختلف از جمله آمریکا است.

و بنابر مکاتبه «سفارت شاهنشاهی ایران در واشینگتون»، قالی در آمریکا عمده‌ترین و اصلی‌ترین متاعی است که رواج دارد، که صدها هزار نفر در ایران از آن نان می‌خورند و نوعی مدد بودجه دولتی است. و نیز از «فیلادلفیا» به‌عنوان یکی از مراکزی که تجارت فرش ایران در آنجا خیلی وسعت پیدا کرده، نام برده شده است.

در همین زمان در گنجه «منسوجات پشمی و ابریشمی و به ویژه قالی» با وجود تنزل مال‌التجاره‌های ایرانی از جمله خشکبار رواج داشته و ویس قونسول قفقاز از «اقسام فرش و گلیم تبریز و عراق» به‌عنوان عمده امتعه ایران نام برده است، و نیز بنا بر گزارش کارپردازی اول دولت ایران در شام، «مال‌التجاره که از امتعه ایران به‌شام می‌آورند، عبارت از سجاده و قالی تبریز و خراسان و کرمانشاهان است و گاهی حسب اتفاق از شیراز خیلی کم می‌آورند».

یا آنچنان که سفیر اتازونی (آمریکا) در تهران بیان کرده است، «... در نیویورک و لندن بازار بزرگی جهت فروش قالی ایران که اعظم‌ترین و معتبر شعبات تجارتی مصنوعات ایران است مهیا است...»

در مجموع باید اذعان کرد، اقتصاد فرش ایران در قرن نوزدهم(عصر قاجاریه) دارای دامنه و گستره نامحدودی است که از گستره این پژوهش خارج است.

باید پذیرفت اقتصاد فرش در این قرن، رو به توسعه و ترقی گذاشته است، توسعه‌ای ناموزون که منجر به تغییرات اقتصادی گسترده در سازمان تولید فرش شد. از جمله مهم‌ترین عوامل این توسعه، توسعه نظام سرمایه‌داری، اقتصاد وابسته ایران عصر قاجار، صادرات در مقابل واردات و گسترش بازارهای بین‌المللی فرش دستباف بود، امری که منجر به تجاری‌سازی فرش دستباف شد. بدون شک این روند تجاری‌سازی از منظر کیفی برای فرش مطلوب نبوده، اما از منظر کمی در اقتصاد بیمار عصر قاجار نقش مهمی ایفا کرده است، به گونه‌ای که به عاملی ثروت‌زا و ثروت‌آفرین تبدیل شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۳۶:۰۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)